Bara 10 av 250 fartyg som kontrollerats hittills använder sig av bränsle med för mycket svavel enligt Transportstyrelsen. Sedan årsskiftet krävs lågsvavligt bränsle i bland annat Östersjön.
Caroline Petrini, miljöhandläggare på Transportstyrelsens sjö- och luftfartsavdelning, tycker att resultatet är mycket bra.
När svavelhaltig olja förbränns, bildas svaveldioxid, som inte bara påverkar människors hälsa, utan även bidrar till försurningen. Det är bakgrunden till att ett nytt svaveldirektiv infördes vid årsskiftet.
Fartyg som inte är utrustade med så kallad scrubber, som renar avgaserna, eller drivs med alternativa bränslen, får inte använda olja som innehåller mer än 0,1 procent svavel.
Läs mer: http://sverigesradio.se/sida/gruppsida.aspx?programid=94&grupp=18459&artikel=6222815
Andra inlägg
- Testblogg
- Status – Hur mår Östersjön idag? (måndag 4 juli klockan 10:00 - 11:00)
- Går det att köpa en giftfri vardag? Om kemikaliesmart upphandling (måndag 4 juli klockan 11:30 - 13:00)
- Recept för en hållbar upphandling av läkemedel (måndag 4 juli klockan 13:30 - 14:30)
- Kan Sverige ta ledartröjan i arbetet för ett EU-förbud mot mikroplast i kroppsvårdsprodukter? (tisdag 5 juli klockan 10:00-11:00)
- Östersjön om 20 år (tisdag 5 juli kl 12:30-13:30)
- Vårt framtida hav – Östersjön som ett varmare, sötare och surare hav. Hur agerar vi? (tisdag 5 juli kl 14:00-14:45)
- Östersjön kan inte försäkras! (tisdag 5 juli klockan 15-15.45)
- Hur ska framtidens makthavare rädda Östersjön? (onsdag 6 juli klockan 13.00-14.00)
- Fem kronor för en plastkasse - Vad händer? (onsdag 6 juli kl 15:15-16:30)